logo

Houding en Zelfbeeld

Houding en zelfbeeld beinvloeden elkaar onbewust positief of negatief. Een houding die vriendelijkheid, rust en zekerheid uitstraalt, helpt je om assertiever over te komen in het contact met anderen.
Een sterke houding helpt je bij het aangeven van je grenzen. Het kan ervoor zorgen dat je je zekerder voelt in het contact met anderen.
Bewustzijn van de kracht die uitgaat van je lichaamshouding helpt je bij het vergroten van je zelfvertrouwen en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld.

Bij spanning, hooggevoeligheid, hyperventilatie of een Burn-out heeft de houding zich vaak aangepast aan het overleven van een situatie. Je ziet bijvoorbeeld een gespannen houding, waarbij de ademhaling hoog zit. De rug spant zich en de schouders staan in een beschermende naar voren en omhoog getrokken stand. De ademhaling is gespannen en ingehouden. Dit zorgt vaak voor klachten, waardoor het nodig is om de houding en manier van ademen te veranderen.

Om een houding te vinden die bij je past en jou helpt om meer ontspannen te zijn is het belangrijk dat je ontdekt hoe je erbij staat en erbij zit. Met behulp van de spiegels die we bij oefentherapie Mensendieck gebruiken kun je zien wat je bijvoorbeeld met je rug en schouders doet.
Het veranderen van je houding is een proces dat stapsgewijs gaat. Van een gebogen rug naar rechtop gaan staan is niet alleen voor je spieren onwennig. Het voelt en ziet er ook anders uit om jezelf zo op te strekken.
Wanneer je altijd gewend bent geweest om je rug te buigen en je schouders naar voren te trekken, dan is dat het beeld wat je van jezelf hebt en wat vertrouwd voelt.

Door het doen van oefeningen waarmee je je houding corrigeert laat je gewrichten, spieren en jezelf wennen aan een nieuwe houding. Deze nieuwe houding ga je vervolgens bij steeds meer dagelijkse situaties leren toepassen.

Het verbeteren van de houding in relatie tot spanningsklachten valt onder de inviduele behandeling oefentherapie Mensendieck, die afhankelijk van de zorgpolis geheel of deels wordt vergoed.
We richten ons op sterker voelen door stevig staan in combinatie met een duidelijk stemgebruik en lichaamstaal. Dit kan eventueel worden gecombineerd met presentatietechnieken als dit bijvoorbeeld voor het werk belangijk zou zijn.

Naast individuele therapie over houding en zelfbeeld geef ik ook een cursus (in een kleine groep) over Zelfbeeld en zelfvertrouwen. Dit doe ik samen met een yogadocente/creatief therapeut. Deze kosten van een cursus zijn voor eigen rekening.

Kijk op www.zelfbeeld-zelftrouwen.nl voor meer informatie over deze cursus.