Hooggevoeligheid en spanningsklachten

Wanneer je erg gevoelig bent voor prikkels uit je omgeving, heeft dat invloed op hoe je je voelt. Als je zintuigen scherper staan afgesteld, komen indrukken en ervaringen sterker binnen en kun je relatief meer en sneller last hebben van spanning.

Dit kan zich uiten in klachten als vermoeidheid, een vol hoofd, duizeligheid, hoofdpijn, buikpijn, hyperventilatie, verkramping, pijn in je borst, trillerigheid, misselijkheid of pijn in je benen, armen, nek of schouders.

Een gevoelig kind kan last hebben van het geschreeuw op het schoolplein of het rumoer in de klas en moeite hebben met het ruige spel van zijn klasgenootjes. De drukte van de omgeving roept spanning op waardoor het kind zich niet lekker voelt. Door de spanning gaat de ademhaling naar omhoog, waardoor een borstademhaling ontstaat. Deze manier van ademen zorgt vaak voor buikpijn, misselijkheid, gespannen nek- en schouderspieren en hoofdpijn. Klik hier voor ademtherapie bij kinderen.

Een gevoelige puber kan last hebben van de sociale druk en de hoeveelheid huiswerk die op zijn schouders drukt. Onzekerheid in het contact met anderen, moeite hebben met goed plannen en moeten voldoen aan verwachtingen kan veel spanning opleveren, waardoor de puber niet lekker in zijn vel zit. Klik hier voor houding en zelfbeeld.

Op volwassen leeftijd kan bijvoorbeeld een te drukke werkplek voor teveel prikkels zorgen, waardoor je gespannen raakt en minder kunt hebben. Je gevoeligheid kan ook tijdelijk hoger zijn. Dit kan gebeuren bij langdurige stress, oververmoeidheid, weinig weerstand of een burn-out. Klik hier voor behandeling Burn-out

In mijn praktijk begeleid ik kinderen, jongeren en volwassen met pijn- en spanningsklachten, die samenhangen met een hoge gevoeligheid. Ik behandel ook patienten bij wie de hooggevoeligheid een onderdeel is van het hoogbegaafd zijn of van autisme. Klik hier voor behandeling bij autisme.

In ongeveer twaalf sessies kan ik je leren hoe je meer controle kunt krijgen over de spanning in je lijf. In een individuele therapie werk je aan:

* verminderen van je fysieke klachten;
* beter ontspannen;
* je hoofd leeg leren maken;
* goed aarden;
* een weerbare lichaamshouding en ontspannen ademhaling;
* in contact met anderen bij jezelf blijven;
* balans vinden tussen activiteit en rust;
* rekening houden met je eigen grenzen;
* omgaan met lichamelijke stressreacties.