logo

Burn-out

Een Burn-out ontstaat geleidelijk. Vooraf is er vaak sprake van een periode van hard werken waarin je steeds meer van jezelf vraagt en je grenzen verlegt. Of een privesituatie met moeilijke omstandigheden of een opeenvolging van emotionele gebeurtenissen die een groot beroep doen op je incasseringsvermogen.

Een tijd lang kun je met behulp van je stresshormonen de situatie het hoofd bieden, tot het moment is gekomen dat er zoveel energie is gevraagd dat de batterij leeg is. Dat moment kan zich vrij plotseling aandienen en het is dan ook niet altijd makkelijk om toe te geven aan het zorgen voor rust en ontspanning om de batterij weer op te laden.

Je lichaam die langdurig op zijn top heeft gepresteerd, heeft vaak moeite om de daarbij horende spanning los te laten. Trillen, hartkloppingen, hoofdpijn, verkrampte spieren, niet goed slapen zijn een aantal symptomen die ik bij patienten met een burn-out regelmatig zie.

In de behandeling geef ik ontspanning- en ademhalingstherapie om het lichaam te helpen naar een lager spanningsniveau te gaan, waardoor je weer kunt ontspannen, beter slapen, het lichaam uitrust en de klachten verminderen. Daarnaast doen we oefeningen om het energieniveau weer op te bouwen.

Bij een Burn-out heeft het lichaam zijn tijd nodig om de batterij weer op te laden. Dat doet ieder in zijn eigen tempo. Na de intake start de behandeling met een wekelijkse behandelsessie. Je krijgt oefeningen mee om ook thuis te kunnen werken aan je herstel. Na ongeveer zes weken worden de behandelingen gespreid met tussenpozen van twee tot drie weken. Aan het eind van de behandeling zijn de activiteiten in het priveleven en op het werk meestal grotendeels hervat.

Een burn-out behandeling kan eventueel in combinatie met stress coaching worden gevolgd. Klik hier voor informatie